top of page

Att må bra i perioder när det är mycket

Uppdaterat: 18 dec. 2021


Ibland har vi perioder i livet där allt snurrar på för fort. Och det absolut vanligaste sättet hur vi hanterar sådan situation, är att gör mer och snabbare av det vi brukar göra.


Men eftersom vi bara har 24 timmar per dygn, så behöver vi då ta tid från något annat. Kanske brukar du ta tid från din sömn, eller tid från när du vanligtvis motionera? Eller tar du tid från sociala aktiviteter eller fritidsaktiviteter? Alla de där sakerna, som sömn, fritidsaktiviteter och motion, precis det som vi behöver för att må bra långsiktigt. Det du behöver för att få återhämtning och balans i livet.


Så det låter ju som att det inte alltid är det bästa och smartaste sättet - att göra mer av det som vi brukar - och minska på det som får oss att må bra - som vi gör när livet snurrar för fort. Så varför inte testa ett nytt sätt? Och kanske kan du skapa ett nytt beteende mönster, hur du hanterar tider av högt tempo, för att behålla ett större lugn.


1. Gå ut

Visste du att bara genom att du reser på dig ökar blodcirkulationen med 20% i hela kroppen? Lägger du dessutom med lite rörelse, så startar du också igång hjärnan.

Efter endast 4 minuter av rörelse blir du både kreativare och tar in information bättre.

Så nästa gång du känner att det snurrar för fort - testa att släppa allt, ta på dig skorna och gå en sväng. Och även om det inte hjälper dig att lösa situationen - så kan du glädja dig åt att du hjälpt både din kropp och din hjärna att må bättre. Och du har också laddat om med ny energi som hjälper dig att lösa allt som ska fixas.


2. Post it - challenge

Så här gör du:

  • Skriv ner alla lösa trådar och saker som du har att göra på post it lappar. (Har du inte post it, går det lika bra med ett vanligt papper.)

  • Gruppera dina post it lappar i grupper som hör ihop.

  • Prioritera grupperna med en siffra, där 1 är högsta prioritet osv.

  • Titta på de sista grupperna och ställ frågan: Varför är det här viktigt? När behöver det här göras? Vem kan göra det? Kan det parkeras? Kan det tas bort? Kanske har du nu lyckats ta bort någon grupp - och fått en tydligare bild av vilka saker som är viktiga?

  • Gör en plan och bestäm när du gör respektive grupp. Involvera andra i din plan och ta hjälp av dem att utföra det som ska göras.


3. Ta på ledartröjan

Om du nu har gjort Post it övningen, och har en tydlig plan för vad som ska göras, varför och när - då kan du enkelt ta på dig ledartröjan. Se vilka du har runt dig som kan hjälpa dig med det som ska göras - och se till att ni har kul medans ni gör det tillsammans. För även om det är mycket som ska göras - så är det bättre att det är roligt under tiden ni gör det.


4. Styr dina tankar

Det kanske kan låta provocerande - men det är faktiskt du som styr hur du ser och tänker på saker. Så tycker du att det är jobbigt och stressigt - så kommer det att vara jobbigt och stressigt. Bestäm dig till exempel för att ha kul och njuta - ja, varför inte?

Det är ju mycket härligare att njuta och ha kul när du gör allt det där. Och det är du som styr vad du tänker och hur du upplever det!

5. Sov på saken

Ja, det är inte för inte, som man brukar säga “låt mig sova på saken”. För när vi sover så fortsätter vår hjärna att processa det som har hänt under dagen och vi skapar nya “sanningar” om det som vi har upplevt och har framför oss. Så har du tagit en promenad, sorterat upp det som ska göras - då är det kanske en utmärkt ide att gå och lägga sig och sova på saken. På morgonen kanske du har en ny briljant idé om hur du ska ta dig dit du är på väg. Och även om du inte har en ny banbrytande idé, så har du gett din kropp och din hjärna en välförtjänt återhämtning och du har ny energi att utföra allt det du har framför dig.



Comments


bottom of page