top of page
  • Nina Norberg

Ny energi och förändring

Uppdaterat: 14 dec. 2022



Vad du än vill - så startar det alltid med en inre resa. Oavsett om du vill göra en förändring eller utmaning, om det är bättre hälsovanor, lyckligare liv eller ta nästa steg i karriären, så börjar resan med ”jaget”. Ofta ställer vi oss frågan "vad vill jag?". Men vad händer om du istället frågar "vad är" till dig själv? Så som: "vad är lycka", " vad är bättre hälsa", "vad är karriär". Vad händer då?


När vi istället börjar leta efter svar på vad är - blir det lättare för dig att förstå vad det är du vill ha, vilket då gör det lättare att veta hur du ska ta dig dit.


Löften och mål

Nyårslöften eller ogenomtänkta mål som vi sätter upp för att vi känner att vi måste eller bör, landar väldigt ofta i att bara bli just ett löfte eller en önskan. Visste du att den 17 januari är den deppigaste dagen på året, bland annat på grund av att många känner att de redan hunnit ”misslyckas” med sitt nyårslöfte?


Själv kan jag inte minnas något nyårslöfte som jag fullfölj eller lyckats med. Ett mål däremot, är mer tydligt. Mål är mätbara och tidsbestämda, som du kan ”checka av” och fira. Det är såklart också viktigt att vi inte enbart fokuserar på målet i sig, utan också njuter och lär oss under hela resan in i mål.


Hur ser det ut för dig? Är du grym på att fullfölja dina löften och mål? Vilka nyårslöften har du satt och förverkligat? Vilka mål och fokus i livet har du just nu?


Hur vi lyckas att nå våra mål

Det absolut enklaste sättet att lyckas nå sina mål, är att bygga sina löften och mål utifrån ”vad är”. Det här bli ofta en bra tankeställare, då det är enklare att säga vad du inte vill, och svårare att sätta ord på vad du vill och vad som är viktigt för just dig.


Ibland bygger vi våra mål och förändringar runt ett tomrum vi känner inom oss. Vi hoppas att när vi når dessa mål kommer det ta bort tomrum vi känner inom oss och göra oss lyckligare eller ge oss större mening med livet. Så som tanken om att när jag har gått ner i vikt, eller tjänat mer pengar, så kommer jag automatiskt bli lyckligare och må bättre. Ofta blir den här typerna av förändring en kort tillfredsställelse, men efter en stund så ger sig det inre tomrummet tillkänna igen.


Jag lyckades väldigt bra i min säljroll, nådde alltid budget och fick stora bonusar. I min värld var mitt nästa steg att jobba som försäljningschef, och då skulle jag bli lycklig.

Så satt jag där, i min nya roll som försäljningschef, och det var precis samma inre tomhet som kom tillbaka. Jag var inte lycklig. För jag hade inte tänkt efter. Tänkt efter på vad lycka innebar för just mig.

Här kommer ett par exempel på övningar du kan prova, som hjälper dig att börja titta inåt på vad du vill och behöver på riktigt.


Self-care

Dr Chatterjee menar att en inre resa resa börjar just med ”self-care”. Rangan Chatterjee menar att många av oss har brist på respekt till oss själva. Att vi ofta har en förmåga att prata ner och vara hårda mot oss själva.


Så vad händer i dina tankar till dig själv - när du har misslyckats med ett löfte eller mål? Många av oss är ofta väldigt snabba på att klanka ner på oss själva. Om du vänder på den här tanken - och tänker att du istället hade pratat med en vän som hade misslyckats. Vad hade du sagt då? Förhoppningsvis hade du uppmuntrat vännen till att resa sig igen, och påmint vännen om att livet består av toppar och dalar. Och att det är av dalarna som utvecklas och vi lär oss av. Så varför gör du inte på samma sätt med dig själv?



Forma dina mål

Har du svårt för att forma dina mål, komma i mål eller hitta motivation? Börja med att fundera över på dina egna "vad är". Vill du till exempel ta nästa steg i karriären? Börja till exempel att svara på frågan: "vad är karriär".


Dagliga rutiner och övningar

En av de viktigaste delarna i en förändringsprocess är medvetenhet. Vi behöver blir medvetna över vad vi vill förändra och varför. Två enkla frågor du kan ställa till dig själv är:

  • Vad gick bra idag?

  • Vad kan jag göra annorlunda imorgon?

Genom att göra det varje dag, så blir du medveten om var du är och vad du gör. Du kommer då att tvingas stanna upp och tänka efter vad som var just bra den här dagen (även om du halkat dit och klankar ner på dig själva när en dag inte blev som du tänkt dig). Och du tvingar också dina tankar att tänka konstruktivt och lärande om vad du ska göra och förändra nästa dag.





Comentarios


bottom of page